مقالات

نردبان فرهنگ ایمنی

ارسالی توسط امید رازقی  ۱۳۹۷/۰۵/۱۱
نردبان فرهنگ ایمنی
نردبان فرهنگ ایمنی بهترین شیو ه درک فرهنگ HSE، استفاده از نردبان فرهنگ است. هر مرحله دارای یکسری خصوصیات منحصر به فرد بوده و در امتداد سطح قبلی خود می باشد. این نردبان همچون نقشه راهی است که به ما می گوید سازمان ما از لحاظ فرهنگ HSE در کجا قرار گرفته و مرحله بعدی که به آنجا خواهند رفت چه وقت خواهد بود. پنج پله این نردبان عبارتند از:




Pathological  بیمارگونه

Reactive        واکنشی  

Calculative      حسابگر

Proactive        پیشگیرانه

Generative       خلاقانه  


                                  
1⃣ بیمارگونه:

در این سطح افراد به بهداشت - ایمنی و محیط زیست بی توجه بوده. تنها از قوانین متابعت نموده وبه درستی HSE را درک نکرده اند.



2⃣ واکنشی(انفعالی)

در این سطح ایمنی تنها زمانی جدی گرفته می شود که حادثه اشتباهی رخ داده باشد. افراد جملاتی از قبیل (کسب و کار خطرناکی است) و(باید مراقب باشید) یا (افرادی که حادثه می بینند خود را عامل ایجاد آن می باشند) را بیان می نمایند. در این سطح مدیران ایمنی را جدی می گیرند اما احساس می کنند که افراد به آنچه که گفته اند عمل نمی کنند.



3⃣ حسابگر

در این سطح سازمان داری سیستم است. مدیریت HSE با موفقیت استقرار یافته و چون HSE بسیار جدی گرفته می شود تمرکز بر آمار و ارقام می باشد. داده ها جمع آوری و تجریه و تحلیل می شوند. تعداد زیادی ممیزی انجام می شود. در این سطح هنوز مرگ و میر رخ می دهد و هنگام وقو ع مرگ و میر سازمان دچار تعجب و شگفتی می شود.



➖➖➖➖➖➖➖➖➖
جلوتر از دیگران حرکت کنید

مهندسی آب و فاضلاب
@mohandesifazelab


4⃣ پیشگیرانه

در این سطح HSE بر پایه رخداد های گذشته مدیریت نمی شود . نه تنها بر پیشگیری از وقوع مجدد حوادث گذشته تاکید می شود بلکه اشتباهات احتمالی که در آینده رخ می دهد مورد توجه قرار می گیرند. در سازمانهای دارای سطح پیشگیرانه فرهنگ- افراد در HSE  درگیر می باشند. در این سطح تعداد افراد شاغل در زمینه HSE کاهش یافته و تنها نقش مشاور را دارند. با بالا رفتن سازمان آگاهی و اعتماد نیز افزایش یافته و افراد بهتر و راحتر مسئولیتها را می پذیرند .



5⃣ خلاقانه

سازمان های خلاق دارای استاندارد های بسیار بالایی بوده و سعی داردند فراتر از قوانین و مقررات عمل نمایند. این سازمان ها در باره نقص بسیار رفتار صادقانه دارند و از نقص ها جهت بهبود استفاده می نمایند نه برای سرزنش آن ها انتظار کار درست را ندارند بلکه انتظار کار های بهتر را در سر می پرورانند. مدیریت می داند که کارکنان به او اعتماد داشته و مسائل را با او در میان خواهند گذاشت


آخرین مقالات